Trots om jullie verbonden te mogen houden in de eindejaarsperiode
28 december 2022
Welkom in het kloppende hart van het Orange-netwerk: de controlekamer van ons managementcenter. Hier houden we de vinger aan de pols van onze netwerken om onze klanten een uitmuntende dienstverlening te bieden. Maar wat als iedereen plots tegelijk eindejaarswensen gaat versturen? Onze collega’s Sylvianne en Francisco vertellen je graag meer over hun werk in de eindejaarsperiode.
Bekijk deze video of lees het volledige interview hieronder.
Hallo! Kunnen jullie jezelf even voorstellen?
Hoi! Wij zijn Sylvianne en Francisco van de operationele netwerkafdeling, waar we deel uitmaken van het bedrijfscontinuïteits- en crisisbeheerteam.
Het is onze taak om onze klanten een uitstekende service te garanderen, in ons streven naar operationele uitmuntendheid.
Wat maakt de eindejaarsperiode zo speciaal?
Het dataverbruik neemt op kerst- en oudejaarsavond plots exponentieel toe. Die piek houdt een 30-tal minuten aan. Ter vergelijking: de piek in dataverkeer tijdens een beslissende voetbalmatch houdt een viertal uur aan. Dat verschil in tijd maakt onze uitdaging er niet minder groot op, integendeel: tijdens de eindejaarspieken moet alles sneller gebeuren.
Onze IT- en netwerkpartners volgen ons netwerk en onze diensten dan ook op de voet, zodat ze snel kunnen ingrijpen mocht dat nodig zijn.
Hoe bereiden jullie je voor op deze periode?
Elk jaar herzien en delen we ons eindejaarsplan en waken we over de bedrijfscontinuïteit met onze stakeholders. Het plan voorziet geen extra netwerkcapaciteit, maar moet ons in staat stellen om alles wat een sneeuwbaleffect kan veroorzaken, onder controle te houden.
Hoe is het plan door de jaren heen geëvolueerd?
Het plan bestaat al sinds 2003. Het kwam er op initiatief van onze eerste CEO en moest er vooral voor zorgen dat onze klanten om middernacht een sms konden versturen en na afloop van het feest een taxi konden bellen. Uiteraard is sms vandaag niet langer het voornaamste kanaal. Tegenwoordig worden eindejaarswensen in de vorm van mobiele data over het netwerk verstuurd, al blijft het uitgangspunt wel hetzelfde: de best mogelijke klantervaring garanderen.
Het plan wordt overigens niet alleen in de eindejaarsperiode gebruikt. Ook in andere situaties wordt het uitgerold, zoals na de bomaanslagen in Brussel van 22 maart 2016. Dankzij ons plan hield het Orange-netwerk stand en feliciteerden de autoriteiten ons na afloop voor onze uitstekende dienstverlening.
Zo te horen leveren jullie samen met jullie team uitstekend werk! Bedankt voor jullie tijd en geniet van de eindejaarsfeesten.
#ProudToBeOrange
andere verhalen

hey! creëert een AI-speeltuin voor studenten
De Digital Campus BeCentral in het Centraal Station van Brussel bruiste van de innovatieve ideeën op vrijdag 14 en zaterdag 15 maart! Maar liefst 90 studenten, verdeeld in 10 teams, uit verschillende disciplines (waaronder technologie, marketing en communicatie) en van verschillende universiteiten, waaronder ULB, IHECS, KUL en EPHEC, staken de handen uit de mouwen voor een intense hackathon van 48 uur. Hun missie? Vijf spannende technologische uitdagingen aangaan op het gebied van artificiële intelligentie.

Onze mensen werden rocksterren op de Orange Summer Party!
Rock on! Tijdens de Orange Summer Party op 21 juni werd onze #ProudToBeOrange familie ondergedompeld in rock-‘n-roll! Met de Orange Band & Friends als headliner en andere optredens van DJ Black Mamba, Seventy and Orange en Crazy Sir-G, werd onze Summer Party een onvergetelijk event. Benieuwd hoe we hebben gerockt? Bekijk de aftermovie in ons nieuwe artikel!

Dit was de Orange Data Day 2024
11 maart was het zover: de tweede editie van de Orange Data Day, powered by Google. Een inspirerend event dat volledig in het teken stond van data en AI, onmisbare tools om onze dagelijkse werking efficiënter te maken en onze dienstverlening nog te verbeteren. Ontdek hier de belangrijkste insights van de leerrijke dag.